Методичний портал
Журналіст - автор сценарію
Будь-яка телевізійна передача, великий теленарис або маленький відеосюжет, завжди
починається з тележурналіста. Пошук цікавої захоплюючої теми, виношування
задуму, написання сценарію або сценарного плану, за яким працюватиме знімальна
група, - попередній, але дуже важливий етап телевізійної творчості. І він
повністю залежить від рівня професійної майстерності тележурналіста.
Робота на телебаченні має свою специфіку: мало володіти професійними навичками, треба ще мати необхідні особисті якості, без яких не можна домогтися успіху. Це такі прояви особистості, як:
- Інтерес до людей, природна допитливість;
- Вміння слухати і чути, дивитися і бачити;
- Здатність мислити образами;
- Ерудиція;
- Впевненість в собі і здорові амбіції;
- Щирість;
- Вміння дивуватися і дивувати.
Народження журналістської теми завжди пов'язане з вивченням журналістом життєвого матеріалу і уявним втіленням його в майбутній екранний твір.
Автору потрібні: чітка фабула, свіжа тема, чудова ідея, оригінальний задум, гострий сюжет, напружений конфлікт, ємний діалог, яскраві характери, художній образ, певний жанр, точна композиція і творче кредо.
Пізнавальна діяльність тележурналіста.
Початковим імпульсом для тележурналіста до створення будь-якої телевізійної передачі є пізнавальна діяльність.
Предмет пізнавальної діяльності - факти, що утворюють соціально значиму ситуацію і проблему яка стоїть за нею.
Мета пізнавальної діяльності - аналіз і оцінка соціального масштабу ситуації, визначення її взаємозв'язку з навколишньою дійсністю.
Структура пізнавальної діяльності:
- Від авторської позиції через авторську версію до формулювання авторської концепції (авторська позиція - ставлення автора до поставленої проблеми і способів її вирішення, авторська версія - заснована на ерудиції журналіста і попередньої інформації, модель майбутньої авторської концепції, авторська концепція - логічно вибудувана і аргументована провідна думка майбутнього твору, що поєднує в собі знання про те, що відбувається і ставлення до нього);
- Накопичення, систематизація та осмислення попередньої інформації;
- Накопичення, систематизація та осмислення ексклюзивної інформації.
Результат пізнавальної діяльності - авторський задум. Це основна ідея майбутньої передачі і комплексна характеристика таких її складових елементів, як:
- Проблема - складне теоретичне або практичне питання, яке слід розв'язати;
- Тема - чітко обмежена логічними і змістовними рамками основна думка (народження журналістської теми завжди пов'язане з творчим пошуком, з усвідомленням її актуальності, з відстеженням всіх змін в різних сферах життя, з чітким визначенням проблем та питань, що вимагають розкриття);
- Адреси та місця зйомок;
- Методика дослідження проблеми (бесіди в кадрі, показ подій, експеримент і т.д.);
- Коло учасників;
- Жанрові рамки;
- Хронометраж.
Сценарний план.
Відомості, що становлять авторський задум, оформляються у вигляді сценарію або сценарного плану. Сценарна розробка (сценарій, лібрето, попередній план, «робоча версія») виправдовує своє призначення, якщо в ній зазначені:
- Цільова установка (заради чого і в ім'я чого знімається фільм);
- Коло дійових осіб, а при можливості попередньої зустрічі з ними і їх людські характеристики, які, якщо навіть і не увійдуть в передачу, допоможуть встановленню психологічного контакту з героями на стадії зйомок;
- Місця дії, в яких передбачається спостереження за повсякденним життям героїв або, навпаки, за такими моментами, коли найбільш повно розкриваються їх думки і душевні якості;
- Способи зйомки (прихована камера, тривале спостереження, подієва зйомка), які, на погляд сценариста, найкращим чином допоможуть вирішенню теми і кожного конкретного епізоду, а також розкриття характерів головних героїв;
- Сценарно-організовані ситуації або «запропоновані обставини», в тому числі і форми розмовної взаємодії від спонтанного інтерв'ю на вулиці до дискусії в павільйоні студії;
- Можлива послідовність епізодів - відповідно до розвитку ідеї твору
Як робочий план для знімальної групи сценарій містить вказівку не тільки на об'єкти зйомки, але і на необхідність передати моральний, емоційний стан людей, що беруть участь в передачі.
Три групи екранних засобів виразності - візуальні, звукові і драматургічні - основа сценарних розробок. Завдання сценариста - вміло їх використовувати, драматургічно вибудувати телепередачу, зберігши її безпосередність і імпровізаційність.
«Перша, остання і єдина заповідь сценариста - будь гідний аудиторії, дорожи її думкою, увагою і часом. Єдине непорушне правило сценарної творчості: не бути нудним »(Р. Уолтер).
Найважливіший, найважчий компонент сценарію - сюжет, внутрішня, інтелектуальна, емоційна за своєю природою конструкція. Структура сюжету, сформульована Арістотелем дві з половиною тисячі років тому, - трьохскладна, що включає три основних компоненти: початок, середину і кінець.
Початок як пусковий момент подій:
- задає передачі тональність;
- дає необхідну експозицію;
- знайомить з учасниками передачі, з місцями подій.
Середина - згущення подій, їх розвиток.
Кінець - демонстрація ідеї, основної думки, яка випливає із змісту сюжету (ідея попереду сюжету - груба помилка сценариста).
Види сценарних розробок - сценарний план і літературний сценарій.
У сценарному плані розмовних передач повинні бути:
- Позначені ситуації, які повідомляють напруженість дії і не передбачення фіналу;
- Визначена цільова установка передачі;
- Розроблені точні формулювання запитань;
- Вказані епізоди спілкування з аудиторією і моменти використання ілюстративного матеріалу;
- Враховані особливості знімального майданчика;
- Названі способи зйомки.
Для зйомок відеосюжету потрібен синопсис - короткий виклад змісту сюжету, відповіді на три питання:
- Про що сюжет;
- Про що історія і хто герой;
- Які точки зйомки.
Синопсис необхідний для самого автора (впорядкування матеріалу), для оператора (знає заздалегідь, що і як знімати), для ведучих інформаційної програми (точніше буде верстка).
Для передач зі складним монтажем розробляється літературний сценарій, визначається, про що можна розповісти, а що необхідно показати. Дуже важливо, щоб в сценарії виявлялося особисте ставлення автора до подій і долі героїв. Авторська позиція повинна допомагати режисеру та оператору знаходити адекватні методи її відображення.
Літературний сценарій, як більш докладний і повний виклад змісту майбутньої передачі, визначає її сюжет, композицію, використання зображально-виражальних засобів. Такий сценарій - результат тривалої підготовчої роботи тележурналіста, детального вивчення теми.
Після запуску сценарію в виробництво робота журналіста над передачею не припиняється. Він бере участь в зйомках, знайомиться з режисерським сценарієм і бере участь в монтажі, пише остаточний авторський текст.
Роль тележурналіста в знімальній групі:
- Створювати творчу обстановку;
- Знати характери режисера і оператора, вміти дивитися на матеріал їх
очима.