Методичний портал

Телерепортаж у вправах і тренінгах

Під час практичних занять і самостійної роботи учні повинні освоїти технологію зйомок, підготовки текстів, озвучки, монтажу телевізійних репортажів в програму новин. За допомогою спеціальних вправ, системи тренінгу, участі у відеозйомках учні освоюють мистецтво телерепортажу.

Насамперед, вони повинні розрізняти основні види телерепортажів. Репортаж подій - головний жанр інформаційної програми. Це сюжет про подію, явище, подію зі словом «сьогодні» або «вчора». Проблемний репортаж - показ цікавих подій для глядача, які відбуваються регулярно. Спеціальний репортаж - особливе завдання для журналістів. Тема спецрепортажу завжди повинна бути для телеглядача відкриттям або несподіванкою.

Вправа №1. Перед зйомкою необхідно зустрітися з тими, хто в курсі події, дізнатися всю попередню інформацію, уточнити місце зйомки, переконатися, що взяли все необхідне обладнання.

Вправа №2. Робота на місці зйомки: на місці зйомки треба навчитися спілкуватися з людьми, залученими в події. Слід постаратися, щоб вони допомогли роботі репортера. На зйомці слід завжди перебувати в зоні уваги оператора, постаратися зняти не менше трьох інтерв'ю, під час інтерв'ю стояти (сидіти) поруч з об'єктивом або, якщо провести пряму лінію від об'єктива до інтерв'юйованого, то праворуч або ліворуч від цієї лінії на мінімально можливій відстані. Постаратися знайти «Життя. Дію. Історію» - три кити, на яких тримається телерепортаж подій.

Вправа № 3. Стендап (робота в кадрі) доречний в тих випадках, коли немає картинки, щоб проілюструвати точку зору редакції; якщо необхідно пов'язати між собою епізоди, місця подій і т. д. Стандартна тривалість статичного плану - 3 секунди. Будь-яка динаміка в кадрі («від'їзди», «наїзди», панорами) повинна починатися і закінчуватися статичним кадром тривалістю не менше однієї секунди, зміст відеоряду має відповідати тексту сюжету.

Вправа № 4. Зміст репортажу повинно бути підпорядковано темі репортажу, осмислення автором теми слід виражати у вигляді чіткого формулювання, у якій сконцентровано зміст репортажу. Інформація повинна бути представлена об'єктивно. Необхідно виключити наступні типи некоректного впливу автора на образ факту: недомовленість (відсутність важливої для розуміння стану справ інформації), внесення до репортажу інформації не по темі.

Вправа №5. Не можна змінювати конкретні предмети і події узагальненими - це залишає ситуацію невизначеною; видавати гіпотезу або точку зору за істину, нав'язувати глядачеві авторську оцінку ситуації; зіставляти факти у вигляді причини і слідства, у той час як причинно-наслідкові зв'язки між ними відсутні.

Вправа №6. Рекомендується в репортажі використовувати персоніфікований підхід (головний персонаж/персонажі), основну інформацію про подію/проблеми передавати через яскраві подробиці, використовувати обґрунтовані твердження та висновки. Всі частини репортажу повинні бути підпорядковані одній, чітко сформульованої ідеї, що відбиває зміст репортажу. Перші слова репортажу повинні привертати увагу глядача. Формулювання, що відображає зміст репортажу, озвучується на початку тексту. Це формулювання може представляти собою виклад суті події або основної ідеї, через яку розкривається тема репортажу.

Вправа № 7. Головні вимоги до підготовки телевізійного тексту, що звучить в ефірі, виражаються поняттями: точність, ясність, стислість, інтерес. Цікаве повідомлення залучає й утримує увагу глядача. Впевненість - це означає, що текст в ефір потрібно вимовляти впевнено, тоді він буде викликати довіру глядача. Професіоналізм передбачає акуратне виконання тексту, призначеного для передачі в ефір. Готовий текст обов'язково читається вголос, це допомагає зрозуміти, як він буде звучати в ефірі; навіть самі досвідчені тележурналісти вдаються до такого прийому. Суть справи треба викладати прямо, простою мовою; як правило, рекомендується дотримуватися звичайної розстановки членів речення (підмет, присудок, доповнення і т. д.). Починаючому тележурналісту не слід соромитися у разі необхідності переписувати готовий текст через острах виглядати непрофесіоналом. Справжні професіонали переписують свої тексти стільки разів, скільки вимагає справа. Немає такого правила, що текст повинен виходити з першого разу. В подію можна вдивлятися, його вивчати, але змінювати зміст, адресуючи телеглядачам, не можна.