Методичний портал
ВІДЕОСЮЖЕТ ЯК ОСНОВА ПРОГРАМИ НОВИН
Відеосюжет - інформаційний жанр
тележурналістики, короткий відеоматеріал, показує основні моменти події в їхній
природній послідовності
Елементи утворення
жанру:
Предмет відображення - суспільно значуща подія
неординарнае або екстремальне явище, незвичайна ситуація, цікаві люди.
Авторське завдання - інформування телеаудиторії.
Методи - інтерв'ю, спостереження, вивчення документів і репортажна зйомка на
основі сценарного плану.
Інформаційний відеосюжет займає центральне місце в програмах новин. І хоча
цей жанр не вважається складним і не вимагає особливої професійної
майстерності, журналісти зобов'язані знати і вміти використовувати специфічні
методи і прийоми створення екранних інформаційних повідомлень.
Автор сюжету працює професійно, якщо він: викладає факти; завжди знає більше, ніж викладає; показує різні точки зору, залишаючись при цьому осторонь; знає три основні вимоги до сюжету: зміст сюжету повинен безпосередньо торкатися інтересів всіх глядачів у цілому і кожного окремо, кожна деталь, кожне слово в сюжеті повинні бути абсолютно зрозумілі, сюжет повинен бути цікавий від початку до кінця.
Жанрово-стилістичні особливості відеосюжету:
•оперативність, новина останньої хвилини •наочність, документальність •достовірність •стислість, точність, ясність (можливість сприйняття інформації з першого знайомства з нею) •інформація, а не пояснення •емоційний вплив матеріалу
Критерії цінності
події, повідомленої в теленовинах:
- близькість теми новини до споживача інформації (все те, що може зацікавити по асоціації з особистими враженнями);
- популярність когось або чогось (все те, що по тим або іншим причинам може отримати визнання або популярність);
- своєчасність (визначення актуальності повідомлення у контексті сьогоднішнього дня);
- вплив новин на аудиторію за її можливих наслідків;
- масштабність новини по мірі її важливості, вагомості та суспільної значущості;
- конфлікт в самому широкому тлумаченні цього слова;
- незвичайність (непередбачуваний розвиток подій і проблем, несподівані ситуації різного роду, нестандартні факти із звичайного життя);
- персоніфікація (акцентування уваги аудиторії на цікавих подробицях за допомогою посилань на конкретних людей, пояснення подій чи проблем «через людину»).
Способи подачі фактів:
- «жорстке» інформування - коротке, точне, стисле повідомлення про факти;
- «м'які» новини - акцент на подробиці або цікаву деталь (при зниженій значущості події, коли відсутній або ослаблений інформаційний привід).
Умовно можна виділити відеосюжети двох типів:
- без сценарію (показ традиційної за формою офіційної події);
- сценарний (авторський): ідея і образ задуму - від журналіста, сюжет як «монтаж атракціонів» - від оператора.
При підготовці авторського сюжету робота журналіста складається з наступних етапів:
- вибір і затвердження теми;
- вивчення об'єкта зйомки і первинний збір інформації;
- написання синопсиса (синопсис - короткий виклад змісту сюжету, відповіді на питання: про що сюжет? хто герої? які точки зйомки?), необхідного для самого автора, для верстки програми, для спілкування з оператором;
- участь у зйомці, монтажі та написанні тексту.
Такий відеосюжет являє собою, по суті справи, мінірепортаж.
Вимоги до сценарію сюжету
•виклад матеріалу в хронологічному порядку •відмова від подробиць
•прив'язка тексту до зображення •ретельний вибір звукових фрагментів і підводок до них
Зйомки відеосюжету:
- адресний план - орієнтир для глядача, зав'язка - початок розмови про суть
проблеми, кульмінація - зерно події, розв'язка - оцінка того, що сталося;
- стендап використовувати тільки заради того, щоб повідомити або пояснити що-небудь дуже важливе прямо на тій точці, де журналіст перебуває; він допомагає сприйняти «картинку»;
- знімати сюжет з використанням таких сучасних прийомів, як:
- люфт (включення в сюжет живої картинки з живим звуком без закадрового тексту),
- лайф (жива картинка з живим звуком, що має принципове значення),
- екшн (несподівана подія, яка знята від початку до кінця в режимі реального часу);
- синхрон пишеться так, щоб можна було скорочувати частинами;
- знімати плани різної крупності, а також плани-перебивки (для монтажу).
Структура відеосюжету - «драматична єдність» (за змістом) і «замкнене коло» (за формою).
«Драматична єдність» має три частини:
- кульмінація (вводить глядача в курс справи, коротко повідомляючи, що
сталося);
- причина (викладає обставини того, що відбувається);
- результат (дає контекст події, а також його можливі наслідки).
«Замкнене коло» представляє собою єдине ціле. Сюжет слід викласти у відведений для нього час. Матеріал для ефіру не може бути урізаний ні на початку, ні в кінці.
Хороший відеосюжет складається у спорідненні з античним театром, де вперше Горацієм був сформульований закон: «Розповідати лише про те, що не може бути показано: насамперед - подія, сюжет, а інтерв'ю - справа необхідна, але другорядна».
Особливості текстів відеосюжетів: вербальна частина відеосюжету не дублює зоровий ряд; усний коментар відеоряду; відсутність опису; на 100% відеоряду має бути 60-70% тексту; використання паузи як прийому художньої виразності; неприпустимість ситуацій, коли відеоряд локальний, а текст - глобальний; коли текст локальний, а відеоряд - глобальний; коли відеоряд і текст яскраві і конкретні, але не збігається їхня стилістика; коли існують суперечності між зображенням і текстом; коли включені в сюжет інтерв'ю сприймаються як антитеза або тавтологія змісту сюжету.
Методичні рекомендації з підготовки відеосюжетів
Щоб кожен сюжет був цікавим для глядачів:
- обов'язково думайте якою буде перша фраза і перший епізод, а також про драматургію сюжету в цілому (з'являється логіка, зрозуміла і вам, і глядачеві);
- абстрагуйтеся від прийнятих штампів і від власних попередніх рішень, намагайтеся побачити матеріал очима глядачів;
- шукайте вдалий фінал, знімайте різні варіанти і вибирайте кращий;
- не перевантажуйте сюжет фактичною інформацією;
- поява в ефірі неякісного відеоряду допускається тільки у разі винятковості зафіксованої події;
- для будь-якого актуального сюжету необхідно мати зняті інтерв'ю;
- підбір відеокадрів повинен бути продиктований двома принципами: показ основних елементів події та візуальний ряд більш загального характеру;
- плани загального характеру і точні плани використовуються на альтернативній основі;
- закадровий текст повинен бути написаний у стилі розмовної літературної мови.
Не можна створювати сюжет, якщо вам нецікаво його робити. Завжди треба
захоплюватись матеріалом і героєм та
знайти історію, яку люди будуть на наступний день переказувати один одному. Це
складно, але можливо.